תפריט נגישות

סרן יצחק זאב הוכמן ז"ל

יצחק הוכמן
בן 22 בנפלו
בן סימה ויעקב
נולד בישראל
ב-ג' בשבט תרפ"ו, 18/2/1926
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד השלישי - ''הגליל''
נפל בקרב
ב-א' באייר תש"ח, 10/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: צפת
באזור הגליל
מקום קבורה: צפת - ישן
חלקה: 1, קבר: 49.

קורות חיים

בן יעקב וסימה. נולד בשנת 1926 בארץ בירושלים. לאחר שסיים את לימודיו בבית-הספר התיכון הצטרף לקבוצת-הכשרה של "המכבי הצעיר" ברמת-דויד אשר היתה כלולה במסגרת הפלמ"ח. במסגרת זו עבר קורס מ"כ והועבר כמפקד כיתה לגבעת-חיים. לאחר שעבר גם קורס מ"מ שירת כמפקד מחלקה בגבעת-חיים. עם פרוץ הקרבות בגליל העליון התמנה שמה למפקד פלוגה וכעבור זמן קצר נעשה סגן מפקד גדוד. אין ספק שהפרק המעניין בחייו היתה תקופת שירותו בפלמ"ח. עבורו זו לא היתה חובה, הוא ראה בזאת זכות גדולה ועשה הכל למילוי חובתו. נסיונו הקרבי הלך ורב, זמן רב לפני פרוץ המלחמה ידע טעם אש. בעתלית עם שחרור המעפילים, בפיצוץ הגשרים, בהעלאת מעפילים על החוף, בשעת חיפושים אחרי נשק מגן. ניהל את ההתקפה על זוק, הגן על להבות-הבשן, תפס את גבעת חלסה להגן על שיירה לעמיר. פלוגתו איבדה רבים מאנשיה בהתקפה הראשונה על נבי-יושע שנכשלה. מאורע זה השפיע עליו מאד.

בעלותו לצפת, להיות בין מפקדי הקרב לשחרורה, נטל על עצמו את אחת המשימות הקשות ביותר - כיבוש המשטרה העירונית. אחד המכשולים הרציניים בשחרור צפת היה בנין המשטרה בעיר. מספר פעמים ניסו לפרוץ ולא הצליחו. עד שלבסוף פרץ איציק בראש אנשיו לכבוש את מצודת האויב.

בכיבוש זה שהיה כרוך בקורבנות מרים, נפל, כשהתפרץ לאחד החדרים ביום 10.5.1948. נקבר בצפת.

היה חבר קבוצת "הסוללים". נשא בלבו חזון התישבות קיבוצית ועבודה. חביב על חבריו ומכריו הרבים ומן המפקדים הצעירים המעולים ביותר בפלמ"ח. הוענקה לו דרגת סרן לפי פקודת מטכ"ל.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)