תפריט נגישות

מורשת קרב, גבורה ואנדרטאות

בית-העלמין הצבאי, חלקת עולי הגרדום

אודות

כאן קבורים אזרחים יהודים שנרצחו במאורעות תרפ"ט ובהתקפות אחרות וכן חיילים שנפלו במלחמות ישראל. שביל מרכזי מוביל לבימה גדולה עם שבעה עמודים שחורים. כאן נמצאת חלקת עולי הגרדום. העמודים מסמלים עמודי התלייה, ושבעת העמודים מסמלים את שבעת עולי הגרדום הקבורים כאן לצד ימין. הבריטים קברו אותם כאן כדי למנוע הפגנות גדולות בזמן ההלוויה. דב גרונר הוא המפורסם מבין שבעת עולי הגרדום.
דב גרונר שירת בצבא הבריטי בזמן מלחמת העולם השנייה. לקראת שחרורו בקשה ממנו אחותו שגרה בארצות הברית שיצטרף אליה, אך הוא התגייס לאצ"ל.
הוא נפצע בפעולה כאשר האצ"ל ניסה לגנוב נשק ממשטרת רמת גן. חבריו לנשק הכינו תכנית להבריח אותו מבית החולים אך הוא סירב להשתתף בה בטענה שאם יבריחו אותו, ייתכן שבעתיד, אם חייל יהודי יפצע וייתפס הבריטים יעבירו אותו לבית-חולים ערבי ששם עלול להיות טיפול רפואי פחות מסור מאשר בבית-חולים יהודי.
בזמן המשפט הוא שלל את עצם סמכותו של בית-משפט בריטי לשפוט אותו; הוא טען שארץ-ישראל שייכת ליהודים ולא לבריטים. הוא נידון למוות אך נאמר לו שפסק הדין יומר למאסר עולם אם יבקש חנינה. הוא סירב לבקש, באומרו שהבקשה תכיר בזכותם של הבריטים לשפוט אותו.

חזרה לעמוד קודם